التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Objectivity and Impartiality for Digital News

Richard SambrookProfessor of Journalism and Director of Centre for Journalism Studies at Cardiff University

Are the traditional journalistic disciplines of objectivity and impartiality relevant or wanted in a digital news environment? Many practitioners and commentators argue that they are not – that editorial approaches suited to the middle of the last century, with a scarcity of bandwidth and in an age of media concentration, are now redundant in the digital age of plenty.
Broadcasters in many countries have been regulated to deliver impartial news. Print journalism has never been regulated in the same way, but the professional codes, standards, and norms of journalism, which developed in the early 20th century, delivered similar standards in the news pages for many decades. However, in the 21st century, much has changed.
As the American software entrepreneur, Marc Andreessen, recently argued:
The practice of gathering all sides of an issue, and keeping an editorial voice out of it is still relevant for some, but the broad journalism opportunity includes many variations of subjectivity. … the objective approach is only one way to tell stories and get at truth. Many stories don’t have ‘two sides.’ Indeed, presenting an event or an issue with a point of view can have even more impact, and reach an audience otherwise left out of the conversation.1
Andreessen is reflecting the popular growth in online opinion, advocacy, or activist news and ‘news with attitude’ in services like, Vice, Buzzfeed, and numerous YouTube channels.
But advocacy, of course, is very different from objective newsgathering. What might have been left out to strengthen a case? What evidence is there to support a subjective view? Can we believe everything we read?
Who and what we trust in the digital world, awash with information and opinion, is an important issue. It’s not a new problem. The English poet John Milton, arguing against the licensing of pamphlets in the 17th century, believed market forces would drive out falsehoods: ‘Who ever knew Truth put to the worse, in a free and open encounter?’ he wrote (in Areopagitica).
However, some believe in today’s environment the truth can be outnumbered in an unfair fight. Wall Street Journal columnist, Peggy Noonan, commenting on conspiracy theorists after President Obama announced the death of Osama Bin Laden, wrote: ‘Here is the fact of the age: People believe nothing. They think everything is spin and lies. The minute a government says A is true, half the people on Earth know A is a lie. And when people believe nothing, as we know, they will believe anything’ (Wall St Journal, 11 May 2011).
As journalism reinvents itself in the digital age, the issue of trust – and brand – is crucial. Can a new trusted brand be built from the ground up (as Pierre Omidyar and Glenn Greenwald are trying to do with First Look Media)? Can old trusted brands like Reuters or the New York Times successfully reinvent themselves for a new generation and stay true to the values that they were built upon a hundred years ago?
Or, as Clay Shirky, Emily Bell, and C. W. Anderson argued in their Tow Center paper, ‘Post Industrial Journalism’,2 is the individual journalist rising above the organisation as the key driver of trust, engagement, and consumer loyalty?
This year’s research offers some important insight into these questions.
First, the consumer appears to be more keen on traditional approaches to trusted journalism than many commentators.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

La double horreur des «crimes d'honneur»

Denis Blondin, Anthropologue (Le Devoir) Bien que les faits soient loin d'avoir été établis avec précision, rien n'empêchera les citoyens québécois de toutes origines de réagir au drame survenu au sein de la famille Shafia: quatre morts et trois accusés d'une même famille. Les points de vue énoncés jusqu'ici me semblent manifester une constante, soit l'expression de sentiments d'horreur devant ce qui nous menace, que nous ne comprenons pas et qui nous fait d'autant plus peur.

ناسنامەو نەتەوە لەعیراقدا ‌

خالد سلێمان‌ 21/5/2015 ئەو ڕستەو بیرۆکە ڕۆمانسیانەی بۆ ماوەی ٨٠ ساڵ باسیان لە عیراقێکی یەکگرتوو، گەلێکی هاوچارەنوس و لێبوردەو خەمخۆری وڵات دەکرد لەبەرامبەر نامەیەکدا کە شا فەیسەڵ ساڵی ١٩٣٣ دەینوسێت، نەک بەتەنها لاوازن، بەڵکو مایەپوچن و مێژووی ناسنامەو نەتەوە لە وڵاتەکەدا وەک پانتاییەک بۆ توندوتیژی و هەژمونخوازیی مەزهەبی پیشان دەدەن. ئەگەر لەو نامەیەوە دەست پێبکەین و بیکەینە کلیلی قسەکردن لەسەر کتێبی (ناسنامەو نەتەوە لە عیراقدا) لە نوسینی ئەکادیمی و توێژەری کورد شێرکۆ کرمانج، ئەوا لە بەشی دووەمی نامەکەوە دەچینە ناو خوێندنەوەو ڕاوەستان لەسەر کتێبەکە کە دەکرێت بەیەکێک سەرچاوە گرنگەکانی مێژووی سیاسی و کۆمەڵایەتی عیراق دابنرێت. بەشی یەکەمی نامەکە دەڵێت، “ کۆمەڵە خەڵکێکی داماڵراو لە هەر بیرۆکەیەکی نیشتمانی تێر بەترادیسیۆن کە کۆکەرەوەیەک لەگەڵ پوچگەرایی ئاینیدا کۆیان ناکاتەوە، گوێگری خراپەکارین، مەیلداری فەوزان، بەردەوام ئامادەن بەسەر حکومەتێکدا بێت راپەڕن”.  ژمارەیەکی زۆر لە نوسەران و مێژوونوسان لە عیراق و دەرەوەیدا لەسەر ئەم بڕگەیە ڕاوەستاون و قسەیان لەسەر کردوە، بەڵام کەم کەس لەسەر بەش

کۆڵۆنیکەرانی کوردستان، ئەگەر ژێردەستەی کۆڵۆنیالیزم خۆی نەبوبن، ئەوا لە ڕەحمی چەتەگەرێتی هاتونەتە دەرەوە

خالد سلێمان من کوردێکی کۆڵۆنیکراوی ناڕازیم، مەرجەکانی کۆڵۆنیکەرانی کوردستانم قبوڵ نەکردوە، بەڵام نوخبەیەکی سیاسی نوێنەرایەتی خودی کۆڵۆنیکەران دەکات، سوپایەک لە نوسەرو قسەکەرو ڕۆژنامەنوس و توێژەرو ئەکادیمی بۆ لێدانی کۆڵۆنیکراوی ناڕازی لە دۆخی وڵاتێکی کۆڵۆنیکراو دروست کردوە . من بە شورەیی دەزانم خەڵکانێک هەبن دژی خوێندن بە زمانی کوردی خۆپیشنادان بکەن، چونکە ئەمە مانتاڵێتی کۆڵۆنیکەر بەرجەستە دەکات، بەڵام، پێگەکانی کۆڵۆنیالیستی ناوخۆیی " زاڵم " ، یان با بڵێین نوێنەرەکانی کۆڵۆنیالیزم لە کوردستاندا، رەنگی وێنەکانی خۆیان کە پیاوە بێگانەکان دروستیان کردوە، تۆختر دەکەنەوە . کۆڵۆنیکەرانی کوردستان لەو بەشانەی لە ژێر دەستی خۆیاندایە، خەڵک دەکوژن و تەنها بە گومان کردنێک کوردی کۆڵۆنیکراو تا بەردەم پەتی سێدارەش دەبەن، کەچی لە بەشەکانی تر دەرەوەی هەژمون و دەسەڵاتی خۆیاندا، لەو شوێنانەی، کۆڵۆنیالیستێکی تر، داگیرکەرێکی تر، ئەفسەرێکی تر خەریکی داماڵینی مرۆڤی کوردە